MetaChef showt de ontwikkeling van levensechte 3D lesmodules – Door STO Twente

Het STO Café Sterk Techniekonderwijs Twente vond plaats op 25 oktober bij softwarebedrijf MetaChef, misschien wel één van de meest innovatieve bedrijven in Twente. MetaChef maakt, samen met Het Foodatelier en DiDutch, deel uit van de Digital Food Factory in Enschede. Dit STO Café stond vooral in het teken van het kennismaken met de online mogelijkheden die MetaChef biedt met geavanceerde en interactieve 3D lesmodules voor het onderwijs.

Automatiseren visuele content in 3D  

Metachef werd in 2019 opgericht door vader Marc Oude Luttikhuis en zijn zoons Bart en Robbert. Het bedrijf is gevestigd in de voormalige Menko-textielfabriek in Roombeek in Enschede, samen met Foodatelier en DiDutch. MetaChef is een softwarebedrijf en levert interactieve 3D producten en oplossingen voor onderwijs, marketing en onderzoek. Bart Oude Luttikhuis: “Wij maken onder andere onderwijsmateriaal met 3D voor de beste leerervaring.” MetaChef startte ooit met haar diensten voor de foodindustrie, maar breidde haar werkterrein inmiddels ook uit naar onder andere de procesindustrie en het onderwijs.” Bart: “Naast toepassingen in de industrie en technologie worden op dit moment  onze oplossingen ook gebruikt in interactief 3D-lesmateriaal voor het mbo en hbo. Op dit moment bieden we 3D lesmodules voor de richtingen Levensmiddelen en horeca, Mens, dier en natuur en Techniek en procestechnologie. Wij zijn ervan overtuigd dat interactief verbeelden in 3D ook leerlingen in het VO helpt om zichzelf beter te ontwikkelen.”

Unieke digitale inkijkjes 

Bart: “Onze 3D lesmodules verbinden theorie en praktijk op een interactieve manier. Als verrijking van je huidige lesmethoden of om je onderwijsaanpak naar een hoger en interactief niveau te tillen.” Bijvoorbeeld het Almelose House of Skills, een partner van STO Twente, gebruikt de 3D processimulaties om leerlingen het complete proces van kaasmaken in een fabriek te laten zien én te doorgronden. Ze kijken digitaal ín de procesketels en -leidingen en zien wat daar gebeurt en hoe de flows lopen. Bart: “Zo’n digitale 3D presentatie hebben we bijvoorbeeld ook gemaakt voor veel andere processen zoals een fritesfabriek. In 3D zie je op je scherm in beweging alle procestappen van aardappels tot en met de kant-en-klare frites. In de fabriek zelf is dit voor leerlingen lastig te bekijken of te leren, maar met onze 3D lesmodules wel. We maken lastige onderwerpen of moeilijk toegankelijke locaties visueel inzichtelijk in 3D en maken deze zo beter te begrijpen.”

Zelf aan te passen 

Leerlingen en studenten en ook hun docenten krijgen toegang tot één online platform, waardoor zij alles altijd en overal kunnen gebruiken. Ook kunnen docenten in de lesmodules zelf aanpassingen maken en deze opslaan. De 3D lesmodules zijn beschikbaar voor 3D web, AR en VR. Bart: “Het onderwijs maakt met onze 3D les modules haar onderwijs nog relevanter en kan de 3D lesinhoud personaliseren door die te verrijken met eigen tekst, foto’s en video’s. Ook kunnen docenten zelf nog meer interactiviteit tijdens hun lessen creëren door zelf vragen toe te voegen en tussentijds de door de leerlingen met de 3D lesmodules opgedane kennis te peilen.”

Drie parallelle sessies 

Na de inspirerende introductie door Bart Oude Luttikhuis werden de deelnemers uitgenodigd voor drie parallelle sessies. Ze zagen hoe MetaChef met zelf ontwikkelde scanners per product honderden hoogwaardige foto’s neemt om deze uiteindelijk om te zetten in 3D modellen. De tweede sessie liet aanschouwelijk zien hoe het gecentraliseerde digitale cloudplatform van MetaChef leerlingen en studenten in staat stelt om rechtstreeks aan de slag te gaan met 3D Web learning. De derde sessie toonde concreet aan de hand van een voorbeeld uit een biologieles hoe je met 3D lesmodules spelenderwijs alles leert over hoe het menselijk hart er van binnen uitziet én werkt.

Inzet van 3D lesmodules in het vmbo 

Deze derde sessie leidde tot een inspirerende discussie tussen de deelnemers van dit STO Café en de specialisten van MetaChef over de inzetbaarheid van 3D lesmodules in specifiek het technisch vmbo. MetaChef speelt met de ontwikkeling van deze 3D lesmodules in op trends in het vmbo-onderwijs, zoals de hoge werkdruk, afnemende onderwijskwaliteit en motivatieproblemen bij leerlingen. 3D lesmodules beantwoorden deze ontwikkelingen met flexibele, digitale leermiddelen, de wens van ook het vmbo-onderwijs om te digitaliseren én de wil om iedereen digitale vaardigheden aan te leren, ongeacht welk niveau. Wel kwam uit de discussie naar voren dat 3D lesmodules in het technisch vmbo prima toepasbaar zouden zijn, maar dat er in de 3D lesmodules zelf dan wel nog meer concrete testmomenten moeten worden ingebouwd die de tot op dat moment opgedane kennis van de deelnemende vmbo-leerlingen toetst. Dit is onderdeel van het nieuwe product dat momenteel door MetaChef ontwikkeld wordt. Een tweede conclusie uit de discussie was dat 3D lesmodules het bestaande fysieke leren in het vmbo niet vervangen, maar wel een ‘need to have’ zijn voor de hedendaagse uitdagingen binnen het onderwijs.

MetaChef bedankt!
Na afloop scheen buiten het zonnetje uitbundig en werd de afsluitende borrel naar buiten verplaatst, een sfeervolle start van de herfstvakantie. Metachef, bedankt voor jullie gastvrijheid en uitstekende uitleg!

Bron: https://www.stotwente.nl/nieuws/metachef-showt-de-ontwikkeling-van-levensechte-3d-lesmodules-

Image Not Found